IRT 3000

Sadržaj

U Splitu pokrenut projekt izgradnje putničkih brodova na struju

26.02.2021

Na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) potpisan je Sporazum o suradnji na razvoju projekata za gradnju putničkih brodova na električnu energiju, piše Slobodna Dalmacija. Sporazum su potpisali dekan FESB-a Srđan Podrug, predsjednik Uprave Jadroplova Branimir Kovačić, Predrag Čudina iz tvrtke Classis, Nikša Čulić iz Čulić Elektro Centra, Božo Terzić iz tvrtke RENS te ravnatelj Hrvatskog registra brodova Damir Roje.

3. ST putnički brod, ilu Pixabay

Glavni cilj je formiranje istraživačko-gospodarske jezgre s FESB-om i Jadroplovomna čelu, koja bi dala poticaj i provela izgradnju putničkih brodova s nultom emisijom stakleničkih plinova, a koji bi bili pogonjeni električnom energijom iz baterijskih izvora. Projektant Čudina je istaknuo kako je cilj prema smjernicama Europske unije do 2050. godine osigurati pomorski prijevoz uz nultu emisiju stakleničkih plinova.

- Splitska luka je po prometu treća luka u Mediteranu, a putnički brodovi koji trenutno operiraju u nacionalnoj plovidbi Republike Hrvatske prosječne su starosti 30 godina i pogonjeni su dizelskim motorima. Tragom toga prije nekoliko mjeseci razvila se ideja da se krene u istraživanje mogućih čistih eneregija brodskog energetskog postrojenja. Električni pogon za putničke brodove se pokazao najboljim te smo za sada napravili pet konceptualnih projekata za brodove koji bi zadovoljili sve potrebe - objasnio je Čudina.

Riječ je o tri projekta za Ro-Ro putničke brodove na električni pogon koji bi mogli prevesti od 800 do 1200 putnika i 104 do 190 automobila te dva putnička broda na električni pogon za 200 i 390 putnika.

- Prednost električnog pogona je što u potpunosti ispunjava zadani cilj nulte emisije stakleničkih plinova, tehnologija je poznata, a Li-ionski akumulatori su u intenzivnom razvoju. Bitno je naglasiti i kako je cijena električne energije tri puta niža od cijene dizel goriva. Tako, primjerice, cijena električne energije u niskoj tarifi za tvrtke iznosi 0,35 kuna po kilovatsatu, a cijena plavog dizela je 4,4 kuna po litri, odnosno 1,1 kunu po kilovatsatu. Očekujemo da ćemo s ovom idejom privući i ostale zainteresirane kompanije i za razvoj projekta, ali i za eventualnu gradnju i eksploataciju ovakvih brodova – rekao je Čudina.

Kovačić je dodao je kako je ideja da Split do 2030. godine bude grad blizu ili čak nulte emisije stakleničkih plinova, a put prema tome je da se naprave novi brodovi koji bi mogli biti pogonjeni s električnom energijom.

Slobodna Dalmacija

ar©tur 2021