IRT 3000

Sadržaj

Digitalna preobrazba automobilske industrije

01.06.2018

U Gospodarskoj komori Slovenije (GZS) nedavno se održao događaj »Čaj s razlogom« (Tea with Reason) na važnu temu budućnosti automobilske industrije.

Događaj je organizirala tvrtka MRZ u suradnji s Britansko-slovenskom gospodarskom komorom (BSCC), SPIRIT Slovenija, GZS i Automobilskim grozdom Slovenije (ACS), pri otvaranju tvrtke IBM Slovenija. Više od stotinu sudionika iz čitave branše te s njom povezanih organizacija, slušalo je iskusne predavače, koji su predstavili pojedine aspekte digitalne preobrazbe na području, koje u Sloveniji doprinosi oko 10 posto bruto domaćeg proizvoda.

Automobil kao IOT-platforma
Michele Leonardi, izvršni direktor IBM Slovenija, je u uvodnom govoru istaknuo vodeću ulogu IBM-a na području digitalne preobrazbe poslovanja, proizvodnje i drugih branši, za koje osiguravaju cjelovita rješenja, među kojima i za automobilsku industriju u najširem smislu. Analitičar Mubarak Moosa, direktor za CEE u analitičkoj tvrtki Frost & Sullivan, s više od 10-godišnjim iskustvom u oblikovanju dugoročnih strategija na području automobilizma, urbane mobilnosti, povezivosti i telematike, logistike i energetike, u svojem je predavanju predstavio trendove, koji preoblikuju budućnost mobilnosti. Pojasnio je i ulogu pet stupova digitalizacije u automobilskoj industriji – povezanih lanaca opskrbe, industrije 4.0, povezanih i automatiziranih vozila, digitalne maloprodaje i mobilnosti kao usluge (MaaS). Moosa je između ostalog rekao, da će u budućnosti korisnici gledati na auto kao na IoT-platformu za raznovrsne aplikacije i mobilne usluge. Takve usluge su, primjerice, gradski javni promet, integracija sa željezničkim i zračnim prometom, dijeljenje automobila, najam vozila, leasing vozila, mobilnost tereta, upravljanje energijom, dinamičko parkiranje, rješenje mikromobilnosti i slično. Predavači su predstavili i uspješne priče digitalne preobrazbe automobilskih tvrtki u Velikoj Britaniji i u Norveškoj, gdje je u razvoju sudjelovala tvrtka MRZ. Chris Booker, direktor tvrtke DeeperThanBlue, predstavio je širi kontekst modela i pristupa u poslovnoj digitalizaciji.

Poteškoće s prilagođavanjem
Poslovni savjetnik Lars Marstein Lund iz tvrtke Sopra Steria, viši inženjer za programsku opremu, predstavio je prije svega programske aspekte digitalne preobrazbe automobilske industrije. Sopra Steira ima više od 45 godina iskustva te više od 40.000 zaposlenika u više od 20 zemalja, a između ostalih tijesno surađuje s tvrtkom MZR iz Radovljice. U nastavku događaja održavao se okrugli stol »Automobilska industrija prilagođena svjetskim trendovima«, na kojem su sudjelovali ključni predstavnici slovenske automobilske industrije: direktor u BMW Group Slovenija Maciej Galant, direktor TECOS-a dr. Aleš Hančič, izvršni direktor tvrtke Akrapovič Uroš Rosa, direktor Plan-net Solara Marko Femc, direktor JMB Partnership James Blakemore, pomoćnik predsjednika UO u TPV dr. Tomaž Savšek, generalna direktorica Adria Mobil Sonja Gole i tehnički direktor u LOTRIČ Meroslovju Primož Hafner. Okruglim stolom je moderirala direktorica ACS Tanja Mohorič. Sudionici su se dotaknuli različitih pitanja povezanih s digitalizacijom automobilske industrije u Sloveniji – od aktualnih tehnoloških trendova i četvrte industrijske revolucije, preko prilagođavanja poslovnih modela i poboljšavanja uloge države, do kretanja na području radne snage i prilagođavanja obrazovanja. Govornici su između ostalog upozorili na poteškoće prilagođavanja automobilske industrije i novim potrebama, kao i zahtjevima okruženja. Pri tome je direktorica Adria Mobil Sonja Gole naglasila, da je automobilska industrija, mogli bismo reći po svojoj prirodi, blizu novoj industrijskoj revoluciji i digitalnoj preobrazbi. Izvršni direktor tvrtke Akrapovič, Uroš Rosa je između ostalog naglasio pitanje radne snage, koje za digitalizaciju neće biti dovoljno, a nažalost praktično nema obrazovne ustanove, koja se bavi procjenom, kakva zanimanja ćemo trebati u sljedećim godinama. Sačuvati razvojne prednosti
Pomoćnik predsjednika UO grupacije TPV dr. Tomaž Savšek je naglasio važnost sudjelovanja domaće automobilske industrije u širim digitalnim vezama i mrežama dobavljača. Pojasnio je, da grupacija TPV razvija i vlastita rješenja, kao što su automatizirana vozila namijenjena logistici i robotizirana proizvodnja. Direktor tvrtke Plan-Net Solar, Marco Femc je naglasio ulogu države pri digitalnoj preobrazbi i izrazio zadovoljstvo s kvalitetom do
bavljača u Sloveniji, posebice kad je riječ o prodaji električnih vozila. Uroš Rosa je ocijenio, da je pri digitalizaciji proizvodnje potrebno načiniti korak naprijed i tako sačuvati već postojeću konkurentsku prednost u razvoju. U zaključku treba spomenuti, da se s digitalizacijom poklapaju i ciljevi Strateškog razvojnog inovacijskog partnerstva na području mobilnosti SRIP ACS+, čiji cilj s pomoću povezivanja na području odgovornog istraživanja i inovacija (RRI), doprinositi uspješnijem prodoru slovenskog gospodarstva na području mobilnosti na globalna tržišta.

U tom smislu se nudi izvrsna podrška partnerstvu Edison pri uvođenju Slovenije kao referentne zemlje na području zelene mobilnosti. Strateški partneri, tvrtke, istraživačke ustanove i općine, koje su prošle godine potpisali Savez o suradnji, projekt Edison će nadograditi i s izgradnjom međunarodnog Inovativnog centra zelene mobilnosti sa sjedištem u Sloveniji i s podružnicama u Sloveniji, te u regiji. Govornici su na okruglom stolu upozoravali, da će se morati i tvrtke i javna uprava brzo prilagoditi promjenama, koje donosi digitalizacija. Možemo zaključiti s mišlju Klausa Schwaba, utemeljitelja Svjetskog gospodarskog foruma, koju je u svojem predavanju spomenuo Mubarak Moosa: »U novom svijetu ne jede velika riba male ribe, već brza riba sporu ribu.«
 

foto_04
 

ar©tur 2016